skoleUvæsen

skoleUvæsen

Om bloggen her

Om dansk skolepolitik.

Den danske folkeskole er i frit fald. Det har den været længe. Ja, faktisk lige siden socialdemokraterne og de radikale (under kyndig ledelse af daværende uv.min. Ritt Bjerregård med sin U'90) for flere decennier siden indførte skolens største fejldisposition: enhedsskolen.
Men hvorfor er der ingen der kan se problemet?
Det tager vi under kyndig behandling, her. (Og jeg gider ikke ligge under for janteloven, så jeg tillader mig at påstå at jeg véd hvad jeg snakker om.)
Så velkommen til denne blog. Nyeste indlæg findes (og begynder som regel) på back.eftertanke.dk

V.h. :) .b

Uuddannede vikarer

folkeskolenPosted by Knud Aa. Back Thu, December 16, 2010 09:24:38

Hvorfor skulle det være et problem? Hvor er journalisternes kritiske sans? Hvorfor har lærerne ikke forberedt sig ordentligt på at man kan få forfald?

Han fører sig frem – elevernes formand, Troels Boldt Rømer. Og han får tilsyneladende lov til det, nu hvor han er blevet verdensberømt i Danmark og pressens erklærede mediedarling. Så ham kan vi godt spå en glorværdig fremtid – som formand for DSU eller SFU. Læs videre her, hvor der også er mulighed for at debattere dette indlæg. Der var engang, for læææænge siden, at der bredte sig en træthed i det gamle arbejderparti S ved at “polit’erne” overtog partiet (med bl.a. J. O. Krag). Men de var da i det mindste uddannede. Som Claes Kastholm så udmærket har henhostet et par gange i sin lørdagsklumme i Berlingske, Læst & påskrevet, kendetegner det en del christiansborgpolitikere i dag at de ikke har gjort deres uddannelse færdig. [Henvisning til denne klumme er åbenbart ikke mulig, men her er en Groft sagt lidt i samme “henretning”.]

Så skal vi følge tendensen, kan vi forudse at den unge mand som nu bæres frem på en medietsunami, nok ikke engang vil gøre sin gymnasiale uddannelse færdig. Men hvad, i sin diskussion med undervisningsministeren i Clemens omtale diskussionsshow har elevformanden jo til fulde vist at han med sine uendelige afbrydelser er en yderst udannet person. Og nok som bekendt kræver højere uddannelse ditto dannelse.

En stor mand – langsomt

I et gammelt, højst umoderne ord hedder det: “Gør en stor mand ud af ham, men gør det langsomt!” Man kunne jo ønske for den unge mand at det var dét der var hans fremtidsperspektiv, i modsætning til den nuværende berømmelse med den indbyggede træthedsfaktor og hurtig udløbsdato. Men foreløbig går det altså meget godt med serveringen af diverse pseudonyheder om den danske folkeskole. Et påhit fra udsendelsen om babysitning i stedet for undervisning kunne ses i går på Berlingskes forside (med den sædvanlige efterplapring i radio og tv), nemlig at Københavns kommune benytter sig af uuddannede vikarer.

Stor ståhej for ingenting

Og hvad så? Hvordan kan dét være et problem? Ja, problemet er så åbenbart at journalisterne af en eller anden mystisk grund har glemt deres kritiske sans hjemme på redaktionen når de farer ud efter en så sensationel opdagelse. Skolerne har i årevis brugt unge studerende som vikarer. Det er faktisk en udmærket måde at se folk an på, og for dem selv at vurdere sig selv i skolesammenhæng. Dur de i en vikarjob, kunne det tænkes at de senere også ville kunne fungere på bedste vis i en lærerstilling. Så hvis man vil bremse rekrutteringen til læreruddannelsen, gå værsgo. Men hvorfor er der ingen journalister der spørger oraklet om hvordan han kan tale om babypasning i forbindelse med vikarsituationen? Hvad blev der af elevformandens hidtidige leflen for lærerne? Det er da en mistillid der vil noget, at beskylde lærere for ikke at have forberedt den situation ordentligt at man kan få forfald.

Fornærmet på standens vegne

Man må som gammel fuldtidslærer føle sig noget pikeret over at sådan en grønskolling påstår at jeg ikke havde forberedt fx mine danskhold på at jeg kunne blive syg i tiden op til hvor jeg var nødt til at holde inde med mit ønskejob. Der lå altid en besked klar til vikaren om hvad holdet skulle foretage sig. Eleverne kunne arbejde videre med den analyse de var i gang med, af den novelle vi havde under behandling eller den stil der skal afleveres på fredag. Eller de kunne gå videre i grupperne i deres forberedelse af deres næste foredrag. Eller tage fat på det forfatterskab der ligger som næste punkt på årsplanen. Benny Andersen. En analyse i tre dele. Hans tidlige forfatterskab med Den indre Bowlerhat og Kamera med køkkenudgang. Hans folkelige gennembrud og samarbejdet med Poul Dissing om Svantes Viser. Og endelige Rosalina-sangene (og forfatterens egen livsbane). Endelig vil den velforberedte lærer også have noget færdighedsindøvelse i baghånden. Undervisningsprogrammet med sætningsanalysen eller kommateringen. Endelig kunne holdet, hvis det på lærerens fraværsdag drejer sig om en dobbelttime, måske sammen med andre hold se den film som hører til årets pensum. Det kan man sagtens klare med to-tre klasser på én gang. – Nå nej, det går jo ikke, Man må jo ikke undervise så mange elever på én gang! Endelig er der også det oplagte aspekt med vikarer at jeg “meget nødig ville have mig frabedt” at en vikar skulle gennemgå “nyt kritisk stof”. Når jeg skulle gennemgå Benny A’s brug af billedsprog og lære eleverne at skelne mellem fx egentlige og kombinerede metaforer, ville jeg godt nok gerne selv stå for det. Der er ganske enkelt ting i ens undervisning man hellere udsætter en dag eller to, end overlader til andre – de være sig nok så læreruddannede. Og det sludder en vikar undertiden kunne komme med, måtte man så bare rette ved første og bedste lejlighed. Men at holdet ikke skulle kunne få lavet noget fornuftigt, det er fornærmende nedvurdering af mine gamle superelever!

De oplagte spørgsmål

Så den kritiske journalist kunne jo passende “spørge ind til” hvorfor læreren ikke har forberedt vikartimerne ordentligt. For havde han det, var vikarrekrutteringen jo ikke hovedproblemet. (En sådan forudseenhed hører vel med i tilrettelæggelsen af årsplanen?!) I øvrigt når folkeskoleloven har den ikke alt for viise (véd godt at stavningen her ikke er normret, men den er til gengæld “skelne-ret” = nem at forstå) regel om at man skal være seminarieuddannet for at kunne undervise i den danske folkeskole, kan loven jo umuligt gælde for vikarer. Noget så tåbeligt nægter jeg at tro at lovgiverne har haft til hensigt. (Jf. i denne sammenhæng mit forslag til en ny læreruddannelse hvor netop den der er ved at uddanne sig til lærer, kastes ud i undervisning fra dag 1! Men journalisterne kunne jo heller ikke finde på at spørge om læreres timeforbrug på at komme for sent, på generel dårlig forberedelse, på hygge før og efter ferier, på computerspil … for et par dage siden da kommunernes “grove nedskæring af timetallet” var på programmet. <Se også For sent til timen> Nej, så er det meget bedre at slutte spørgsmålsrækken dér hvor den altid slutter, og hvor det obligate svar ligger lige for: Send flere penge! Og dér endte historien da også for mig i går da jeg ikke have tid til at følge den længere: Nemlig med et interview i middagsradiovisen på P2 med skoleledernes formand hvor netop dette svar var udgangsbønnen.

;) .b


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.